Leurda – Miracolul primaverii


Leurda

Cam tot prin aceasta perioada , anul trecut va povesteam cate ceva despre leurda in aceasta postare . Anul acesta insa , mi-am dorit sa fac o postare dedicata leurdei , o postare in care sa v-o pot arata in toata splendoarea ei – exact asa cum o gasim noi atunci cand mergem in padure si ne bucuram de ea privind-o ,admirand-o , mirosind-o , apoi culegand-o.

Multi dintre voi stiti deja totul despre leurda , dar sunt convinsa ca sunt la fel de multi si cei care nu au auzit de leurda , sau daca au auzit  , n-au  indraznit niciodata  s-o consume .Mare pacat , caci este extrem de sanatoasa si gustoasa , iar daca nu va permiteti s-o culegeti singuri singurei din padure ,  pietele abunda de leurda in aceasta perioada .

colaj leurda

Noi avem norocul ca in fiecare an , in drumetiile noastre la munte , primavara nu exista drumetie din care sa nu ne intoarcem acasa cu leurda , iar de fiecare data cand ajungem in padure si vedem minunile verzi , bucuria e imensa .La fiecare pas  descoperim buchete  frumoase – unele chiar formand adevarate aranjamente  :

leurda

….. iar mirosul imbietor de usturoi ne face  sa savuram imediat cateva frunzulite proaspete de leurda .

In padurile de foioase o puteti gasi incepand cu luna  aprilie si pana la sfarsitul lui mai . Asa cum am spus mai sus , mirosul acesteia este ca cel al usturoiului , de acolo si denumirile de ai salbatic , aiurda , usturoi de padure  sau usturoiul ursului . Aici mai puteti gasi si alte informatii despre aceasta .

Primavara se consuma frunzulitele cele mai crude , inainte ca planta sa infloreasca , iar frunzele le puteti depozita in frigider intre 7 si 10 zile  .Acestea nu trebuie spalate inainte de a le baga la rece .Cel mai indicat este sa le folositi crude in fel si fel de salate , tocanite sau orice alt preparat . La fel de bine le puteti si congela pentru a beneficia de ele si iarna , insa gustul si efectele acestora nu mai sunt aceleasi ca atunci cand frunzele sunt consumate proaspete .

Leurda -miracolul primaverii

Eu mereu o pastrez in casa si sub forma de  tinctura .

 Leurda se pare ca face minuni de mai bine de 3000 de ani .A fost descoperita ca leac din timpuri stravechi  –  folosita la curatarea sangelui , a plamanilor si a tractului digestiv .

Aici puteti gasi mult mai multe informatii despre cum puteti folosi leurda pentru diferitele afectiuni :  hipertensiune ; colesterol marit ; ateroscleroza ; flebita si tromboflebita ; cardiopatie ischemica ; varice si hemoroizi ; astm -astm alergic ; bronsita cronica ; colita de fermentatie ; constipatie ; adjuvant contra viermilor intestinali ; raceala si gripa ; detoxifierea organismului ; combaterea efectelor secundare ale tratamentului cu antibiotice ;  deficit de magneziu .

Iar pentru cei care nu ati incercat-o inca , dar sunteti tentati sa o faceti  ,  va vin in ajutor cu cateva retete care sper sa fie pe gustul vostru :

O multime de alte retete veti putea gasi la parada Dulce Romanie din luna aprilie – unde am provocat blogosfera sa gateasca cu leurda , si bine am facut,  caci multi au incercat leurda pentru prima oara si au fost foarte incantati , iar asta m-a bucurat enorm.

Imi pare rau ca nu am nici o poza cu leurda inflorita , insa sper ca in urmatoarele zile sa ajung la munte si s-o gasesc plina de floricele albe . ; )

colaj leurda

Sanatate maxima va doresc !!!

Lasă un comentariu

22 comentarii

  1. Ce postare frumoasa, Adina draga! Frunzulitele astea crude intr-adevar arata fermecator. Eu nu le-am recunoscut niciodata, dar la anul ma voi duce sa caut. Sigur voi gasi.
    Pozele tale minunate m-au facut sa-mi fie dor de primavara timpurie.
    Te imbratisez cu drag. Pupic!

    Răspunde
    • Rita , ma bucur sa aud asta !!!😉
      Si mie mi-e dor de primavara timpurie , jur !!! ….. si parca nu-mi doresc sa vina vara cu a sa canicula !! :((

      Răspunde
  2. Superbe pozele, Adina! O singura data am avut posibilitatea sa o culeg din padure in urma cu vreo 3-4 ani undeva pe langa Husi si mirosea foarte frumos toata padurea. Te pup, o seara frumoasa!

    Răspunde
    • Anca , multumesc frumos !!!
      Ma bucur ca te-ai putut bucura culegand leurda din padure . Poate vei mai avea ocazia sa faci asta , cine stie ?😉
      Asemenea iti doresc !!

      Răspunde
  3. Excelenta postare! Noi am gustat leurda pentru prima oara anul acesta,asa ca articol e si mai binevenit. Multumim!

    Răspunde
    • Multumesc frumos .Stiu ca ptr voi a fost o incercare noua , dar pe cat a fost de noua , pe atat de minunata , nu ?
      Ma bucur ca am putut face postarea in timp util ptr Food Revolution !😉❤

      Răspunde
  4. Bucate-apetisante

     /  16 Mai 2013

    Adina, ma relaxeaza pozele tale, au o culoare foarte placuta si imaginile in sine ma linistesc.
    Eu inca nu am pus mana pe leurda dar ma ” delectez” cu ale tale🙂

    Răspunde
    • Draga mea ,
      Ce ma bucur sa aud asta !❤
      Poate vei avea ocazia intr-o zi sa intalnesti si tu acaesta minune – Leurda !!😉

      Răspunde
  5. Acum o luna, cand am ajuns prin padure nu am gasit, probabil ca nu aparuse, dar nici nu o cunosc :((
    Acum, daca ma iau dupa aceste minunate poze ale tale, probabil ca as fi in stare sa le depistez :))
    Fetita, dar ai o colectie intreaga de retete cu leurda, ma faci invidioasa :))
    Pupici!

    Răspunde
    • Vasi ,
      Anul acesta a aparut si la noi mai tarziu din cauza zapezilor care inca nu se topisera , deci poate de aceea nu ai gasit-o atunci.
      M-as bucura enorm sa gasesti si tu leurda intr-o zi , iar daca pozele mele te vor ajuta sa o gasesti nu pot decat sa fiu fericita ca am facut aceasta postare !!
      O zi frumoasa !!

      Răspunde
  6. Eu n-am gustat-o inca … si in Grecia n-am depistat-o, aici padurile de foioase nu-s la tot pasul. Dar e bine de stiut ::)

    Răspunde
  7. Draga Adina,
    Numai din poze si te simti revigorat, d’apai sa fii in milocul unui covor intreg de leurda! Imi plac foarte mult fotografiile, si-mi place contrastul dintre verdele crud al leurdei si pamantul negru si umed, acoperit de frunze moarte. Buchetele de frunze tinere si proaspete imi aduc in minte frumusetea florii de lotus strapungand namolul, zambind seninului albastru…
    Sper ca in primavara urmatoare sa o pot culege si eu insami, caci anul asta am cumparat din piata. Tare mi-ar placea!

    Răspunde
    • Ohhhh ,
      Si eu le ador in toata spelndoarea lor .Stii , cand sunt acolo imi vine sa nu ma mai intorc acasa .Ma simt atat de fericita ca le pot culege , ca le pot simti mirosul usturoiat amestecat cu cel al frunzelor uscate si al pamantului umed …. iufffff , de nedescris .Imi pare rau ca prin poze nu pot transmite si mirosul a tot ceea ce este acolo !!
      Draga mea , iti doresc din suflet sa le poti culege din paduricea ta !!😉 … iar daca nu le gasesti acolo , te astept cu drag la mine !!❤

      Răspunde
  8. Stii ce suntem noi Adino? Niste sclavi fericiti…si nu vorbesc in vint cind spun ceea ce spun acum. Depindem de tot ce e frumos, bun si sanatos in natura, depindem de-o stare de bine pe care ne-o creeaza ce avem in jur, depindem de cei si de ce e in jurul nostru.
    Leurduta asta care pe mine m-a dus de pe culmi in vale si invers, e un miracol al naturii pe care Divinitatea ni l-a oferit fara bani. Doar putina atentie si incredere cere. Atit. Restul sunt detalii nesemnificative. Iar, daca cei care strimba din nas spunind ca nu-i decit o buruiana desueta si old-fashion, apai atunci lasa-i cu ai lor azotati sa si-i ingurgiteze linistiti si sa se intrebe peste ani de ce fac leucemie sau de ce in fiecare luna trintesc cite-o viroza sau raceala ca sa nu mai vorbim de mostenirea genetica pe care o transmit cileghiului pe care-l vor proiecta in viitor. Pentru ca se stie ca, toate substantele si aditivii folositi la culturile intensive au ca urmare o modificare a genomului, genom care e si o parte din amprenta genetica a celui care se va naste. Si-atunci se vor mira de ce copiii lor vor fi diabetici inca de micuti, de ce leucemiile infantile sunt in floare scazind dramatic virsta aparitiei lor si cu o agresivitate a manifestarilor de a speriat intreaga comunitate medicala si se vor mai mira de ce pruncii vor fi niste prunci cu probleme ce frizeaza domeniul unde imi duc veacul profesional sau de ce vor fi niste obezi cu tulburari metbolice severe…
    Pina una alta, pasta mea de leurda inlocuieste cu succes usturoiul chinezesc cumparat de la market(ca nici in cel de pe piata nu mai am incredere) dind bucatelor mele o savoare exceptionala…
    Tucatura de rigoare pleaca catra tine….😛 si nu baga in seama izul husturoiat pe care-l degaja ca sughit numa’ a ‘vinete cu leurda’…ce parca ma pot abtine, desi mi-ai zis ca masura e cea mai buna tocmeala cind vine vorba de leurda! ;P Si-am mai facut si-o salata-salata in care dressing-ul a fost excelent completat cu o linguruta sanatoasa de pasta din aceeasi verdiuta sfinta!❤

    Răspunde
    • Stiu Mala . Si sunt de acord cu tine intru totul !!❤
      Eu sunt mandra ca sunt un "sclav fericit " , iar cei care refuza sa fie asa , nu stiu ce pierd !!!
      Ador sa ies in natura – asta in primul rand , apoi sunt extrem de fericita in momentul in care gasesc asemenea minunatii de care ma pot bucura mai apoi.Niciodata nu m-am gandit ca ma duc sa-mi culeg aceste bunatati doar ca sa fac economie la banuti ( chiar nu fac -iesirile astea ma costa mult mai mult decat daca as cumpara totul din piata ; ) ) … Starea de bine pe care mi-o da natura cu tot ceea ce inseamna ea : aer curat, liniste , efort , noi descoperiri , etc ….., este incomparabila , iar tot ceea ce traiesc si simt acolo as vrea sa nu se termine niciodata .Si sunt sigura ca nu se termina pentru ca totul depinde de mine !!
      Pana una alta , am facut si eu o pasta de leurda cu rosii uscate , ulei de masline , sare si piper – pasta pe acre am folosit-o la diverse preparate si de care am fost foarte incantata !! Stii , nu as vrea sa se termine leurda asta niciodata , si cand spun asta , ma refer la cea proaspata , caci cea congelata isi cam pierde gustul si proprietatile …
      Heiiii , accept tucatura cu tot cu iz usturoiat – nu uita – ador acest iz , asa ca ….. sa vina tucaturile !!! :))😉❤
      Sa-ti fie de bine toate bunatatile pe care le-ai mancat, Mala draga !!! Ce nu te omoara , te intareste , nu ?🙂❤

      Răspunde
  9. Ce postare frumoasa! Frunzulitele de leurda arata foarte frumosr. Eu nu le-as recunoaste, asa ca prefer sa le cumoar din piata.

    Răspunde
    • Heiiii , sunt atat de simplu de recunoscut !! Sunt chiar inconfundabile , in ciuda a tot ceea ce se spune despre ele .Chiar nu le poti confunda cu nici o alta frunza caci miros a usturoi de la o posta !!😉

      Răspunde
  10. Ce poze superbe.. N-am vazut niciodata leurda dupa ploaie..
    Pup

    Răspunde
  11. Si eu iubesc leurda. Cam de o luna gatesc aproape fiecare mancare cu lerda😛

    Răspunde

Lasă un răspuns

